Fysiurgisk massage

Det handler om at fjerne og forebygge de smerter man har i musklerne og til dels i leddene.

Det er en dybdegående massage, der gennemarbejder musklerne såvel i dybden som i overfladen. Den blødgør og strækker også senerne.

Den fysiurgiske massage er rettet mod muskler og sener, og anvendes altid hvor der er tale om stive og spændte muskler, sener og led. Eksempelvis er den effektiv hvor der er tale om sports eller arbejdsrelaterede muskelømhed, hvad enten det er hårdt fysisk arbejde, gentagende bevægelser eller stationært arbejde så som på kontor. I alle tilfælde svarer kroppen igen med smerte og nedsat funktion.

Fysiurgisk massage øger bl.a. smidigheden, forbedre muskelbalancen, stimulere kredsløbet, aktivere immunforsvaret og lindre ømme muskler. Desuden stimulere Fysiurgisk massage nervecellerne, som får nervesystemet til at lade musklerne slappe af.

Massagens udførelse er væsentlig, da den korrekt udført åbner de små blodkar, som så lader blodet strømme mere frit. Derved sker der en øget blodcirkulation, og affaldsstofferne finder deres vej væk fra musklerne.

Denne massageform kan også nedbryde eventuelt arvæv i den forstand, at den gør arvævet mere elastisk. Dette gør at arvævet trykker mindre på de nerveceller der signalerer smerte.

Massagen kombineres tit med udstrækninger at de enkelte muskelgrupper, hvilket gør muskler og sener bedre til at lade blodet flyde frit og naturligt.

Det er ikke meningen at Fysiurgisk massage skal gøre ondt. Gør det det, så skal det gøres anderledes. Og dog, der kan undertiden være en vis, men let smerte forbundet dermed, men det skal være en smerte som absolut er til at holde ud, og den skal kunne forveksles med lettelse.

Hos Klinik Fysik, er Fysiurgisk massage ofte en kombination af selve massagen, infrarød varmeterapi, hotstone terapi og udstrækninger – alt efter det behov kunden aktuelt har.

Klinikfysik
v/Christian Solnæs

Vesterbro 68
7900 Nykøbing Mors